Monday, July 21, 2014

Enam Musim Ramadhan Mambantu Tabung Darah

Pada Ramadhan tahun ini, merupakan tahun yang ke enam, Yayasan Amal Malaysia Cawangan Terengganu (YAMCT) menganjurkan kempen derma darah, setiap kali berkunjungnya bulan yang penuh berkat dan rahmat itu.
Program tersebut, yang diadakan di beberapa buah masjid terpilih, merupakan usahasama antara YAMCT dengan Tabung Darah Hospital Sultanah Nurzahirah (HSNZ), Kuala Terengganu.
Pada Ramadhan tahun ini, 1435H, masjid-masjid yang terbabit adalah sebagaimana senarai di bawah;
  - 1/7, 03 Ramadhan : masjid Batu Burok, Kuala Terengganu
  - 2/7, 04 Ramadhn : masjid Titian Bharu, Kuala Terengganu
  - 5/7, 07 Ramadhan : masjid Unisza, Gong Badak, Kuala Terengganu
  - 8/7, 10 Ramadhan : masjid Chendering
  - 10/7, 12 Ramadhan : masjid Pengadang Baru.
  - 12/7, 14 Ramadhan : masjid Wakaf Tembesu
  - 14/7, 16 Ramadhan : masjid Instep (Batu Rakit)
  - 15/7, 17 Ramadhan : masjid atTaqwa Batu 6
  - 17/7, 19 Ramadhan : masjid Kampung Butut (Kuala Berang)
  - 19/7, 21 Ramadhan : masjid Kampung Rusila (Marang)
  - 20/7, 22 Ramadhan : Surau Gelong Bilal
  - 25/7, 27 Ramadhan : masjid Kampung Batin (Seberang Takir)
Pada tahun pertama kempen derma darah ini bermula, iaitu pada tahun 2009, Amal Terengganu (YAMCT) hanya memilih masjid-masjid sekitar Kuala Terengganu, Kuala Nerus dan Marang.
Secara keseluruhannya,  jumlah penderma paling ramai adalah ketika program diadakan d Masjid Rusila, Marang, diikuti oleh masjid atTaqwa Pekan Batu Enam, masjid Pengadang Baru, masjid Wakaf Tembesu, masjid Unisza dan Masjid Batu Buruk.
Setiap tahun Amal Terengganu mencari premis baru untuk diadakan program yang sama, dan bersedia bekerjasama dengan mana-mana pihak demi prinsip ta'awun, bantu membantu untuk kebajikan dan taqwa.
Sebanyak tiga lokasi menjadi premis baru bagi kempen pada tahun ini iaitu iaitu masjid Sura Dungun, masjid Kampung Butut Baru Kuala Berang dan Masjid Tengku Mizan, Kerteh.
Kami menganggap ia satu pencapaian luar biasa, kerana masjid tersebut adalah terletak diluar lingkungan liputan Tabung Darah HSNZ.
Kami mengucapkan syukur kehadrat Allah SWT dan ribuan teima kasih kepada semua pihak yang terlibat, kerana objektif kami untuk membantu meningkatkan bekalan darah HSNZ berjaya mengumpul sekurang-kurangnya 500 pint darah pada setiap kempen, pada setiap masjid, premis.
Keperluan Tabung Darah HSNZ semakin meningkat terutamanya ketika menghadapi musim perayaan utama negara, seperti Eidul Fitri.
Justeru, kami berharap akan dt mencapai sasaran baru untuk mengumpulkan sebanyak 600 pint darah pada setiap lokasi di mana kempen derma darah diadakan.
Semoga dengan usaha dari Yayasan Amal Malaysia Cawangan Terengganu ini boleh membantu masyarakat yang amat memerlukan pada saat kecemasan.
Saya, sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada semua penderma dan pihak yang terlibat dalam menjayakan kempen pada tahun ini.
Dr Suhazeli Abdullah
Pengerusi Yayasan Amal Malaysia
Cawangan Terengganu
21 Julai 2014 / 23 Ramadhan 1435H

No comments:

Sukarelawan Amal

Sukarelawan Amal
Sukarelawan Amal